سفارش تبلیغ
صبا ویژن
فونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا ساز
فونت زیبا ساز
http://kyg.ParsiBlog.com
 
قالب وبلاگ

عکسها وگزارش کویر نوردی وبازدید از دخمه اله آباد زارچ ومسجد ریگ (رضوانشهر)

دخمه

نمایی از ورودی دخمه و جای خالی کتیبه ی سنگی سر در آن که بدست سودا گران فرهنگ وتمدن به یغما رفته

ساعت 7:00صبح تاریخ 27/10/1392 از یزد حرکت کرده وساعت 7:30از پشت دروازه قرآن  یزد شروع به پیاده روی نمودیم ساعت 9:00به بالای کوه دخمه رسیدیم پس از استراحتی کوتاه مسیر برگشت را انتخاب وساعت 10:15 سوار خودرومان شده به طرف مسجد ریک حرکت کردیم . پس از بازدید از مسجد وصرف چای در کنار خدام مسجد به سمت یزد برگشتیم ساعت 12:00 به یزد رسیده و برنامه به پایان رسید .                                                                                         همیشه تندرست باشید------ گروه پونه

مسجد ریگ : مسجدی بسیار قدیمی مربوط به قرن نهم هجری که در اثر یک طوفان شن در روستای رضوانشهر(مجومرد) در زیر شنهای روان مدفون شده وپس از گذشت چند صد سال از مدفون شدن آن طی یک دوره تحقیق وخاکبرداری در سال 1370اقدام به تخلیه مسجد وترمیم آن نمودند.

در یکی از رواقهای این مسجد چندین قبر وجود دارد که از جمله آنها قبر مربوط به بانی ساخت این بنا و فرزندش  میباشد.اکثر قبور کاشیکاری شده اند و در بالای سر یکی از قبرها کتیبه هایی وجود داشته که بدست سوداگران فرهنگ و تمدن به یغما رفته است .

دخمه اله آباد زارچ : این دخمه تقریبا در 10 کیلومتری شمال یزد سمت راست جاده یزد به تهران بر بلندای یک کوه قرار دارد . دخمه در گذشته مکان دفن اموات زرتشتیان بوده به این شرح که مرده ها را داخل دخمه برده وهر مرده را در جایگاه خویش قرار میدادند محوطه دخمه دایره ای شکل بوده ودر وسط آن چاله ی دایره ای شکل عمیقی به نام استودان(استخوان دان) وجود دارد محوطه از کناره به سمت استودان به سه قسمت تقسیم می شده منطقه اول مخصوص مردان منطقه وسط مخصوص زنان ومنطقه داخلی منتهی به استودان مخصوص کودکان بوده است .

اجساد پس از قرار گرفتن در جایگاه خود در کمتر از دو ساعت توسط لاشخورها خورده میشدند واستخوانهای آنها داخل استودان ریخته شده و بوسیله آهک و گوگرد یا تیزاب  ازبین می رفته در چهار طرف محوطه چاههایی حفر شده بوده پودرهای حاصل از استخوانها بوسیله باران شسته شده و درون آنها می رفته است.

بنا به گفته ها دخمه گذاری تا سالهای 1348 الی 1350 در یزد و کرمان رواج داشته وپس از آن به دلیل پیشرفت علم پزشکی ورعایت بهداشت محیط دخمه گذاری ممنوع و اجساد دفن می شوند. درتهران از زمان حکومت رضا خان و بدستور وی دخمه گذاری ممنوع شده بود .دخمهکاروانسرا در مسیرطاق ورودینمای داخل و استودانکوه دخمهمسیر دخمهدخمهرسوبات دریاییمسجد ریگمسجد ریگ

 

 

 


[ سه شنبه 92/11/1 ] [ 5:33 عصر ] [ گروه کوهنوردی پونه ] [ نظرات () ]
.: Weblog Themes By Iran Skin :.

درباره وبلاگ

موضوعات وب
امکانات وب




بازدید امروز: 0
بازدید دیروز: 27
کل بازدیدها: 105535